fredag 5 september 2008

Sångstund med Febe

"Nu ska jag sjunga för dig." Febe sätter sig på soffan mittemot mig i vardagsrummet. Hon är iklädd ett par jeans, en smutsig t-shirt och mina gamla studentmössa. I handen håller hon en gammal bok som Limpan räddat från ett gamalt bibliotek i en pingstkyrka. Nu är det en sångbok. Hon börjar sjunga, helt egenkomponerat.

Du är med mig, vart jag än går.
Du är med mig när jag svänger på en gata.
Du är med mig hela tiden.

Om blixten slår ner
Slår ner i mitt huvud
Så gör det ingenting
För du är med mig.
Jag får vara med dig i himmelen.

När åskan låter och jag blir rädd
Gör det ingenting
Jag har hört den tusen gånger, tusen gånger, tusen gånger.
Kanske inte tusen gånger, kanske fem eller sex.

Nu har jag sjungit länge för dig min mamma.
Nu är musikstunden slut.
Hon stänger sångboken och promenerar ut ur vardagsrummet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha, helt fantastiskt!

Anonym sa...

hon är helt underbar:)

Frida sa...

Som sagt: jag vill köpa dina ungar. Tack o lov att du bloggar så att du inte glömmer - och så att vi andra får vara med på ett hörn.