onsdag 20 juni 2007

Det blåa röda havet

Jag läser för barnen varje kväll, en del i nattningsritualen som hänger kvar. Just nu håller vi på att beta oss igenom barnens bibel. Febe har varit i exstas varje kväll denna vecka eftersom vi läser om "eogypen".
Jag slår upp bibeln där vi var senast. Bilden visar ett tjugotal människor som går genom några blåaktiga, lite kurbitsliknande rundlar. Jana frågar: "Är de fortfarande i eogypen?" "Nja", svarar jag lite tvekande. "Nu är de ju på väg ut, genom Röda havet". "Det blåa havet" rättar hon mig snabbt och utan tvekan i rösten. "Jag vet att havet är blått, men det heter Röda havet", jag har nu lagt an en undervisande och lite överseende ton i min röst. "Varför det?" Jag märker att det faktum att ett blått hav kallas rött verkligen är förbryllande för henne. Jag svarar att jag inte vet varför havet fick det namnet. Då tittar hon på mig mycket bestämt och säger: "Det vet du visst, du är hukhöterska, berätta!" Med den blicken hon gav mig är jag fortfarande idag förvånad över att jag inte sprang och googlade på det istället för att sitta kvar och läsa vad som verkligen hände vid det "blåa röda havet".

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha..mm barn är ju som de är..spontana! Men det ligger ju faktiskt något i det,

Anonym sa...

Ifall du fortfarande inte vet varför :)

"Röda havets vatten är inte rött men namnet kan syfta på de säsongsvis återkommande algblomningarna då mattor av rödbrun klorofyll från cyanobakterier, trichodesmium erythraeum, täcker havsytan.

Namnet kan också syfta på de mineralrika bergen i närheten som på hebreiska heter הרי אדום (harei edom, "röd karaktär"). "Edom" åsyftar i Bibeln också på Jakobs broder Esau, som beskrivs som röd i ansiktet, och det folk, edomiterna, som härstammade från honom.

Det har också spekulerats i att namnet skulle vara en felöversättning av hebreiskans Yâm-Sûph, "vasshavet", ett namn genom vilket havet även kallas för "Sävhavet" i avsnittet om uttåget ur Egypten i Andra Moseboken.[2]

Akemeniderna, en persisk dynasti, betraktade Röda havet som "det södra havet", liksom Svarta havet uppfattades som "det norra havet". I många asiatiska kulturer har man av tradition låtit kardinalriktningarna symboliseras av färger och söder symboliserades av rött, vilket erbjuder ytterligare en förklaring till namnet"