onsdag 30 januari 2008

Vi vänder på orden...

Det slog mig när jag skrev ett inlägg på min väninna Annas blogg att jag hade något lite gulligt att förtälja:
Febe säger inte sjukskriven utan "skrivsjuk". Limpan lagade heller inte fiskpinnar till middag utan naturligtvis "pinnfisk".
Att ändra fiskpinnar till pinnfisk revolutionerar inte direkt meingen av ordet och med tanke på hur sällan jag uppdaterar min blogg kan jag nog medge att jag fått en släng av skrivsjukan tillsammans med min sjukskrivning.
Q.E.D. Man kan ha fel, och ändå ha rätt... iallafall om man heter Febe och är fem år.

3 kommentarer:

Frida sa...

Tänk, jag tycker att det är så fascinerande med barnsspråk. Vad spännande att hon vänder på sammansatta ord, då har hon ju hört de två orden för sig ihopsatta på ett sätt med sedan satt ihop dem på ett annat. Smart tös! Ha en skön dag!

Frida sa...

Jag lyckades göra ett sammansatt ord av två som INTE skulle sitta ihop: barns språk. Men du förstod nog meningen ändå...

Anonym sa...

Jaha.. och gossebarnet beräknas? Jobbigt med foglossning, men vi alla ska väl den vägen vandra oxå. Nu kommer jag ju bara jobba ett halvår på tarm, eftersom vi gifter oss och flyttar sen. Så jag kommer nog känna mig något varm i kläderna lagom till nästa arbetsplats. En vecka kvar på introduktionen, försöker att inte tänka på det. Men min handledare har varit hård med mig så jag hoppas allt ska ordna sig. Men kul är det i alla fall! Kärl låter ju spännande... Får se var det bär av på nästa ställe.