lördag 28 april 2007

Tvål eller godis?

Det är dags för tjejerna att bada och bada gör de. Faktiskt längre än vanligt utan att börja bråka. Det är då en rutinerad mamma börjar lukta sig till ofog. Tydligen är jag inte så rutinerad än.
"Ge mig lite mer tvål" Jag hör Febes förfrågan från bottenvåningen och ropar upp: "Ta inte slut på all tvål tjejer!" Det blir tyst. Försiktigt bryter Febe tystnaden: "Tvålen är slut" Jag går upp och tittar in i badrummet. Tjejerna sitter upp till axlarna i helt aprikosfärgat vatten och tittar på mig med oskyldiga ögon. De har tömt en helt ny pumptvål ner i badkaret.
Efter en stunds samtal kom vi fram till, att istället för lördagsgodis skulle Jana och Febe köpa en ny pumptvål till badrummet på övervåningen och i framtiden använda den en gnutta mer sparsamt. Resten av veckan har det kommit många alternativ till överenskommelsen:
1. Barnen köper tvål till de vuxna och de vuxna köper godis till barnen.
2. Jana köper en tvål och Febe köper godis (Jana får smaka).
3. Vuxna kan åtminstånde köpa kakor till barnen.
4. Barnen vill ha godis! Buhu Buhu!

3 kommentarer:

* Crista * sa...

:D Tack att jag fick natta de små rackarna igår, det var så mysigt!! Härlig tvålstory också. Underbart!

therese sa...

alltid lika roligt.dina barn skulle gå hem i vilken komediserie som helst!

Agda-Magda sa...

Rakel!
Jag älskar din blogg! Det känns som att jag hör dig prata när jag läser (inte så konstigt kanske, med tanke på att det är just du som skriver. Jag kommer att följa era äventyr med största intresse. Länge leve blogg-världen! Länge leve Rakel! Länge leve Linus, Jana och Febe!