söndag 19 augusti 2007

Då ska du skjutas... och nödknappar.

Jana satt i baksätet och sjöng idag. Hennes varitant av "Ja må du leva" är kanske inte så positiv som man är van vid. Den gick så här: " Vi gratulerar, vi gratulerar, vi gratulerar på din fördelsedag. Då ska du skjutas, då ska du skjutas, då ska du skjutas på din födelsedag." Jag vet inte hur ni känner det, men jag blir iallafall inte så jättesugen på att fylla år.

Febe och jag slog följe in på en offentlig toalett. Efter att hon informerat mig om att den inte är så "fläsh" börjar hon undervisa mig om nödknapparnas funktion.
"Akta! om du petar på den så låter det." "Okej, jag ska vara försiktig." svar jag. "Man kan använda den om man har låst in sig på toa." fortsätter Febe. Jag hänger på: "Eller om man trillar" "Ja, om man trillar ner i toaletten" förtydligar Febe.
Jag tittar på den lilla gestalten på den stora toaletten och inser, att låsa in sig på toa eller att trilla ner i toaletten är faror som verkar betydligt mer sannolika än att enbart trilla och slå sig. Efter en stunds funderande avbryter hon mig med en ytterligare förtydling: "Om man trillar ner i toaletten innan man har spolat."

Inga kommentarer: