torsdag 16 augusti 2007

Oönskad graviditet behöver inte innebära oönskat barn

I ärlighetens namn vet jag inte vad hon svarade på för inlägg. Svaret i sig fick mig dock att rysa inombords.
"Huvudfrågan är inte att minska antalet aborter. Huvudfrågan är att minska antalet oönskade graviditeter..."
Jag är chockad att detta kan komma från Svenska Barnmorskeförbundets ordförande. Betyder det att vi inom sjukvården kan strunta i att förebygga oönskade graviditeter så länge abort finns att tillgå. Jag vet knappt vad jag ska säga och jag tappar inte orden lätt. Jag vet, jag är en frikyrklig fanatiker som fick mitt första barn via en "oönskad graviditet" när jag var 2o år och ensam. Jag vet att en graviditet inte alltid upplevs som underbar vid första anblicken.
Jag satt framför barnmorskan på MVC ensam och rädd. Jag hade precis påbörjat en 4,5 års universitetsutbildning som skulle läggas på hyllan och jag skulle göra allt "i fel ordning". Hon var 50+ och lugn som en filbunke och sa till mig: "Ibland är vi inte tillräckligt felxibla i Sverige, jag tror att det här kommer att gå bättre än du tror."
Hon hade rätt! Hon var mitt pepp under hela graviditeten... och nu har jag Jana som ni läst massa om på min blogg, min äldsta knäppis.
Nu till poängen. Någon som är så rutinerad att vara ordförande i Svenska Barnmorskeföreningen borde veta att - en oönskad graviditet inte automatiskt blir ett oönskat barn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blev det ett oönskat barn för mannen ifråga då?